Trening Umiejętności Społecznych Rybnik TUS
Do jakich dzieci kierowany jest Trening Umiejętności Społecznych?
• Wymagających wsparcia w sferze społecznej
• Wycofanych, chcących nauczyć się jak nawiązywać i podtrzymywać więzi z innymi
• Potrzebujących akceptacji, pomocy w rozumieniu i radzeniu sobie z emocjami
• Dzieci które nie wiedzą jak postępować w trudnych sytuacjach
• Przejawiających trudności w działaniu w grupie
• Potrzebujących pomocy w budowaniu poczucia własnej wartości
• Wymagających pomocy w zrozumieniu norm i zasad
• Jak również dzieci z zaburzeniami rozwojowymi (ASD, FASD, ADHD)
Cel spotkań
Program treningu umiejętności społecznych opracowany jest na podstawie wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii. Trening poprzedzają konsultacje indywidualne z rodzicami/opiekunami/nauczycielami.
Celem spotkań konsultacyjnych jest identyfikacja trudności i mocnych stron uczestników oraz opracowanie konkretnych strategii niezbędnych do zaspokojenia potrzeb grupy.
Zajęcia prowadzone są przez dwóch certyfikowanych terapeutów TUS (psychologa, pedagoga) w kameralnych grupach (6-8 osób).
Dzieci dobierane są do grup pod względem wieku i poziomu rozwoju w oparciu o indywidualną diagnozę psychologiczno–pedagogiczną.
Celem spotkań konsultacyjnych jest identyfikacja trudności i mocnych stron uczestników oraz opracowanie konkretnych strategii niezbędnych do zaspokojenia potrzeb grupy.
Zajęcia prowadzone są przez dwóch certyfikowanych terapeutów TUS (psychologa, pedagoga) w kameralnych grupach (6-8 osób).
Dzieci dobierane są do grup pod względem wieku i poziomu rozwoju w oparciu o indywidualną diagnozę psychologiczno–pedagogiczną.
Przykładowe tematy podejmowane na zajęciach TUS:
- Rozwój emocjonalny – nazywanie, rozumienie, interpretowanie emocji własnych i innych,
- Samowiedza – pogłębianie wiedzy na temat siebie i innych, budowanie poczucia tożsamości i przynależności do grupy, pozytywna percepcja własnej osoby, akceptacja dla odmienności),
- Komunikacja – umiejętność słuchania, rozpoczynanie, prowadzenie i kończenie rozmowy, zadawanie pytań, wyrażanie próśb, zbieranie informacji, udzielanie informacji zwrotnych, wydawanie poleceń, prowadzenie dyskusji, negocjowanie i przekonywanie innych,
- Umiejętność postępowania w sytuacjach konfliktowych – rozwiązywanie konfliktów, szanowanie przestrzeni własnej i innych, radzenie sobie ze złością drugiej osoby, radzenie sobie z odrzuceniem, radzenie sobie z wykluczeniem, radzenie sobie z nudą, wyznaczanie sobie celów i osiąganiem ich, rozwiązywanie codziennych problemów samodzielne i grupowe,
- Umiejętności społeczne – bycie w grupie, nawiązywanie znajomości, współpraca, empatia, złożoność relacji międzyludzkich,
- Znajomość i stosowanie norm społecznych – stosowanie się do poleceń, koncentrowanie uwagi, wytrwałość w realizacji zadania,
- Autoprezentacja i kształtowanie własnego wizerunku.